We wschodniej części Łodzi PKP PLK awaryjnie zamykają na noc dwa ważne przejazdy przez tory. W godzinach nocnych linii 17 i 541 (biegnących tu równolegle) nie można przekroczyć, jadąc ulicami: Transmisyjną i Malowniczą. Prace zakończą się w najbliższych dniach – zapewnia zarządca infrastruktury, prosząc kierowców o wyrozumiałość.
Przyczyną niespodziewanych zamknięć są odkrycia dokonane podczas opisywanych przez nas niedawno
robót utrzymaniowych na linii 541 Łódź Widzew – Łódź Olechów. – Stwierdzono zużyte elementy infrastruktury na przejazdach kolejowo-drogowych na ul. Malowniczej i ul. Transmisyjnej w Łodzi. Dla sprawnych przejazdów przez tory niezbędna jest wymiana amortyzatorów pod płytami, z których zbudowana jest nawierzchnia kolejowa – wyjaśnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK.
Konieczne prace obejmują demontaż płyt przejazdowych, zainstalowanie nowych amortyzatorów, podbicie torów oraz ponowny montaż płyt. Zamknięcie przejazdów zaczyna się około godziny 21:30, a kończy – ok. 4:00 następnego dnia. Z powodu wykonywanych robót konieczna była zmiana tras miejskich linii autobusowych: 58 i 91.
– Aby nie powodować dodatkowych utrudnień dla kierowców, prace podzielono na etapy. Prace w dniach 10/11 oraz 12/13 grudnia będą obywały się na przejeździe na ul. Malowniczej, a w dniach 9/10 oraz 11/12 na przejeździe na ul. Transmisyjnej – zapowiada Wilgusiak. W najbliższy weekend obydwa przejazdy mają być już czynne przez całą dobę. Również prace utrzymaniowe na linii 541 zakończą się niebawem, bo jeszcze w bieżącym roku – prędkość maksymalna między stacjami Łódź Widzew i Łódź Olechów wzrośnie wtedy z obecnych 60 do 80 km/h.
Sieć drogowa na tym obszarze Łodzi jest dość uboga, jeśli chodzi o przekraczające linię kolejową ciągi północ – południe. Jeśli nie liczyć pobliskiego wiaduktu autostrady A1, na wschodzie najbliższą alternatywę dla obu omawianych przejazdów zapewnia
ul. Gajcego przy przystanku Łódź Andrzejów, a na zachodzie – dopiero oddalona o kilka kilometrów ul. Niciarniana. Od dawna przepustowość wszystkich wymienionych skrzyżowań nie jest wystarczająca. Trwa opracowywanie dokumentacji dla planowanych przy Transmisyjnej i Malowniczej
skrzyżowań dwupoziomowych (w przypadku tej pierwszej miałoby ono zostać przesunięte nieco na zachód,
do al. Hetmańskiej). Mniej zaawansowane są przygotowania do
przedłużenia nad torami ul. Puszkina.